Ez a kérdés nagyon sokat segíthet abban, hogy megfelelő társat találjunk. Persze lehet álmodozni, hogy majd a mi kutyánk meg tanulja használni a WC-t, behozza reggel a papucsot, és az újságot, és bekapcsolja a bekészített kávéfőzőt, magától kiviszi a szemetet, sőt még a mosást is bekészíti és elindítja. Pongo a 101 kiskutyából egyike volt ezen csodakutyáknak, de ilyenkor eszünkbe jut még Lassie, Hachiko, Balto a szánhúzó kutya, vagy az Úton hazafelé három főszereplőjéből a két kutya, Árnyék és Lutri, a wc-t használó Mindenható film főszereplőjének kutyája és még sokan mások. Ezen híres kutyák utánzása, szép terv lehet, lehet is vele próbálkozni, de azért érdemes a valóság talaján maradni és úgy tervezni a jövőt.
Vannak, akik konkrét céllal vásárolnak kutyát, az ő szemük előtt egy elvégezendő feladat lebeg. Legyen az terelés, őrzés, sport vagy kiállítási részvétel vagy tenyésztés. Vannak speciális munkára való, kiképezhető kutyák is. (Rendőröket segítők, lavina után kutatók, vakvezetők stb.) Bármi is a célunk a kutyával minden esetben közöljük azt a menhellyel vagy a tenyésztővel. Ők majd segítenek a kölyök vagy felnőtt kiválasztásában, annak érdekében, hogy minél jobban igazodjon a célkitűzésünkhöz.
Mások azért vásárolnak kutyát a családba, hogy felelősségre tanítsák gyermekeiket. Ez egy nemes célkitűzés, de nagyon mellé lehet fogni, ha nem átfontoltan és helyesen jár el a család. A gyerekek kora, érettsége, elfoglaltságaik, korábbi tapasztalataik mind-mind meghatározzák azt, hogy mikor, milyen kutya érkezhet a családba „gyermeknevelési” céllal vagy egyáltalán érkezhet-e. A kutya megléte önmagában biztosan nem elegendő a kicsik felelősségre tanításához. A gyerekeknek példát kell mutatni, a szülők viselkedését fogják utánozni. Ha a papa, meg a mama magasról t.jik a kutyára, a gyerekek sem lesznek egy fokkal sem különbek a témában. Fontosnak tartok tisztázni egy alap tévhitet. A gyerekek egyedül nem alkalmasak egy házi kedvenc ellátására. Rájuk lehet bízni kisebb-nagyobb feladatokat az állat körül, de minden
esetben ellenőrizni kell, hogy a gyerekek ellátták-e a feladatot, és milyen színvonalon tették azt. A csemetéktől függően kell ezeket a teendőket kiválasztani. Fontos szem előtt tartani, hogy nem csak a gyerekre, de a kutyára, sőt a társadalom többi tagjára is veszélyes lehet egy rosszul megítélt feladat. Borzasztó azt nézni, mikor egy gyerkőc, aki szemmel láthatóan nem bír fizikailag (vagy szellemileg) egy adott kutyával, és annak váratlan reakciója esetén nem tudná megfékezni, mégis ő sétáltatja egyedül a kutyát vagy nála van a póráz vége. Nem tudom elképzelni mi játszódik le annak a felelőtlen szülőnek a fejében, aki egy 8 éves gyerekre rábíz egy bernáthegyit, vagy német juhászt, hogy vigye el sétálni. Valószínűleg az esetek többségében nem történik semmi, de ha egyszer a kutya rosszul méri fel a környezetét pl. azt hiszi bántani akarják a gazdáját vagy arra jár egy tüzelő szuka, akkor mi lesz? Ezek a szülők valószínűleg nem látják azokat a rémképeket, mint én, a gyerek-kutya-autó-baleset kombinációról vagy a gyerek-saját kutya-harcias másik kutya találkozásáról. A másik mérlegelendő ebben a témában, az életciklus. A gyerekek általános-, és középiskolába mennek, ahol megsokszorozódnak a különórák, korrepetálások, felkészítők, sport programok, előtérbe kerülnek a haverok, és a szerelem. Ezek mellett vajon lesz-e elég idő a kutyára is? A főiskola, egyetem legtöbbször költözéssel jár, akkor mi lesz a kutyával? Kinél marad, ki gondoskodik róla? Vagy munkába állnak a fiatalok, akár nyáron, akár állandó jelleggel, akkor elfáradva, ingázva, vajon ki viszi el sétálni a kutyát? A többi váratlan eseményről az egész család életében, már ne is beszéljünk, munkahelyváltás, költözés stb.
A kicsik gyakran könyörögnek egy kutyáért, ami az idő múlásával már kevésbé izgalmas és egyre kevésbé akarnak vele foglalkozni. A szülőnek a kutya megvásárlása előtt vállalnia kell, hogy ilyen esetekben bizony neki kell biztosítani a kutya szükségleteit a boldog élethez. És itt messze nem csak egy „lökjünk neki valami kaját, és takarítsunk utána a kertben” a téma. Hanem a napi lemozgatás, szellemi és fizikai elfoglaltság, a család közelsége az, amit mérlegelni kell.
A legtöbben a kedvencként tartást határozzák meg, mint a kutyavásárlás célját. Ennek szinte minden kutya képes megfelelni, persze az igényeik kielégítése mellett. Ezekből a kutyákból a gazdi nem szeretne olimpikont, szépségkirálynőt vagy fedező kant faragni. Ebben az esetben nincsenek extra, különleges elvárások, de itt is vannak szabályok, amiket figyelembe kell venni. Egy munkavonalú fajtatiszta kölyköt nem ajánlatos „csak” kedvencként tartani, legalábbis erősen oda kell figyelni, hogy kellően le legyen kötve a figyelme, le legyen mozgatva. Ilyen célra egy show vonalú kölyök jobban megfelel. Ha gyerekek vannak a családban vagy érkezésük tervben van, akkor oda kell figyelni, hogy milyen kutyust választunk. A kölyökkori szocializáció itt (is) kulcsfontosságú! Minél hamarabb és több, különböző korú gyerekekkel kell a kutyát összeismertetni. Vannak gyerekek mellé kimondottan ajánlott fajták, de rengeteg ellenpélda is van a kevésbé ajánlott fajták közül. A tenyésztővel, menhellyel kell egyeztetni, hogy ajánlják-e az adott fajtát, egyedet kicsik mellé. Ha a tenyésztőnek is vannak gyerekei, akik a kölykök közelében vannak, (tehát a kölyök anyjának is természetes) akkor valószínűleg a kölyök is könnyebben elsajátítja, hogy kell egy gyerekkel bánni. Vannak olyan kutyák akik félnek a gyerekektől ezt tiszteletben kell tartani. Vannak olyan fajták, egyedek, amelyek annyira türelmesek a gyerekekkel, hogy a felnőtt gazdinak kell a kutyát megmenteni a gyerek elől, mert túlzásba viszi annak „nyúzását”, és a kutya nem szól rá. Minden esetben a felnőttnek kell észnél lenni, ha gyerek-kutya kerül össze. Látni kell a jeleket, ha a kutyának elege van a gyerek hangoskodó, gyakran fájdalmas, vagy túl heves játékából. Figyelni kell mikor kell közbeavatkozni, és a gyereknek is meg kell tanítani, hogy mikor, meddig mehet el a kutyával. A minap szembesültem egy olyan videóval, ahol anyuka röhögve kamerázik, hogy a kis totyogós „játszik” a kutyával. A gyerek a videó elején rálépett a kutya farkára, amit a kutya csak a farka elhúzásával és a fejének felemelésével megoldott. Majd a gyerek odabújt, nevetgélt, hangoskodott, gyerekesen paskolgatta a kutyát, aki még ezt is tűrte szótlanul. Én már itt úgy voltam, hogy annyira intenzív, amit a gyerek csinál, hogy nem kellene hagyni. De a gyerek tovább folytatta, és rámászott a nagyobb testű kutyára, és a hátán játszadozott, lovagolt, visított amit a kutya már egy laikus szemét is kiszúróan rosszul tűrt. A videó készítője a felvételt itt abbahagyta, majd elmondása szerint a kutya „odakapott” a gyereknek és mindjárt a családból kidobás, elaltatás merült fel. Tisztázzuk, ha a kutya meg akarta volna harapni, megharapta volna és pont. De nem tette, csak még erősebben figyelmeztette a családot, hogy neki ebből elég volt, csak abba az irányba kapott, senkinek nem esett baja. Leszámítva a hisztérikus sokkot kapott mamit, aki sem a gyerekre nem szólt rá egész felvétel alatt, sem közbe nem avatkozott. Szerintem elképesztő mennyiségű „nyúzást” tolerált így is a kutya. Egyértelműen a „bájosan” vihogó mama hibája volt az egész. A gyerek és a kutya érdekében is ott kell lenni a közös játékoknál, és észnél kell lenni. Az elég, az elég. Meg kell tanítani mindkettőt, a gyereket is, meg a kutyát is a közös játék szabályaira. Tanítani, nevelni, megmutatni, jutalmazni, figyelmeztetni, és ha kell rászólni és büntetni kell mindkettőt, nem csak a kutyát. A sort az elején kezdjük, nem mindjárt a büntetéssel, meg a „kidoblak a házból” felkiáltással.
A felelős döntés mindig a szülők kezében kell, hogy legyen. Ők mondják ki a végszót, a kutyára, mert nekik kell szembenézni azokkal a problémákkal, amik felmerülhetnek, amikre a gyerekek nem gondolnak. Nekik kell ismerni a család anyagi helyzetét, életritmusát, felkészültségét, stabilitását. Ha bekerült egy kutya a családba, onnantól élete végig az a család felelős érte, nem a menhely, nem az utca, hanem az a család, aki egykor elkötelezte magát.